Totalt antall sidevisninger

tirsdag 28. februar 2012

Skolebrød - Bakerns favoritt!

Nybakte, saftige skolebrød...............


Oppskriften her, er den samme som i artikkelen
"Bollefest" Denne oppskriften gir ca 30-40 skolebrød. Dette avhenger av hvilken størrelse du vil ha. Jeg veier hvert emne opp i ca 120 grams størrelse.

Trill ut som vanlige boller, sett på bakebrett og la dem hvile til de slipper litt. Da blir de lettere å jobbe med.
Kjevle så emnene flate. (ca 2 cm tykk). La dem så hvile litt til. Bruk så undersiden av et kjøkkenglass eller liknende til å presse en fordypning midt i hver bolle. I fordypningen fyller man en god spiseskje vaniljekrem. Oppskriften på kremen finner du under artikkelen "Fastelavnsboller".
Kremen kan med fordel lages dagen i forveien. Når bollene er fyllt med krem skal de etterheve til dbl størrelse. Stek dem på 200c i ca 10 min. Avkjøl på rist.


Avkjøl før glasering
Melisglasur og kokosmasse










Pisk en melisglasur med eggehviter og melis. Smør glasuren rundt eggekremen, og dypp bollen opp ned i kokosen.-------> Da er det bare å sette tenna i vidunderet :-)

En annen variant som er verdt å nevne er Solbolle med mandelfyll :-)
Den kommer her: Samme deig som bollene, og samme fremgangsmåte som for skillingsboller.
Solboller med mandelfyll
I tillegg til kanel, sukker og smør, drysser jeg på hakkede mandler før jeg ruller deigen sammen. Lag så en fordypning i hver bolle her også, og fyll den med en spiseskje vaniljekrem. Hev til dbl størrelse og stek på 200c i ca 10 min. Utrolig godt!! Må prøves :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar