Totalt antall sidevisninger

søndag 11. mars 2012

Bakerns Frekke Lille Grovbrød

Et saftig grovbrød med masse rug, havre og frø. Rene helsekosten dette altså!

Oppskriften:

Dagen før eller min 4 timer før baking: Rør ut 200 gram sammalt rug grov med kaldt vann og en gjærklump på størrelse med en ert. Blandingen skal ha en "grøtkonsistens". Sett også 100 gram havregryn i vann til det blir havregrøt. La dette stå til neste dag.


Rughev og havregrøt
Bland så havre og ruggrøt med 2-3 ss honning, 600 gram siktet hvete, 100 gram sammalt hvete grov, 40 gram linfrø, 70 gram ristet solsikkekjerner, 15 gram salt, 50 gram gjær (1 pose tørrgjær) og 3 dl vann (37c)

Elt sammen til en smidig deig. (ca 5-7 min på lav fart)
La deigen forheve i 30 min på en lun plass, slå den sammen og gjenta dette 1-2 ganger.
Del så opp i passe emner og legg i smurte former. Dekorer med snitt eller frø.
Rist solsikkekjerner i en tørr panne
Jeg bruker her veldig små former. (0,5 liters). Disse formene tar ca 300 gram deig i hver. Deigen her gir meg da ca 7 brød på 300 gram. Man kan forøvrig bruke de formene man vil. En vanlig brødform tar mellom 7-800 gram deig.
La så brødene etterheve opp til kanten av forma. (dbl størrelse)




Stek i forvarmet ovn på ca 200c i ca 30 min. (For større former, noe lengre steketid)
For å sjekke om brødet er ferdig stekt, kan man hvelve det ut av formen, og banke under brødet med fingeren. Det skal være en hul lyd hvis brødet er ferdig.

Dekorer etter ønske. Her med gresskarkjerner.


Tips! Pensle brødene med vann før du dypper dem i frøene. Da sitter dekoren godt, og man får en bedre skorpe.

1 kommentar:

  1. Hei. Takk for en super oppskrift. Lurer på hvor grove disse brødene er mtp brødskalaen?

    SvarSlett